Ammattiopisto Lappian kone- ja tuotantotekniikan alalla on alkuvuodesta 2024 lähtien pilotoitu ammatillisen pajatoiminnan uutta mallia Opetushallituksen rahoittaman Oppimisen tuen kehittäminen -hankkeen puitteissa. Pilotoinnissa ryhmä opiskelijoita on osallistunut pajaohjaaja Timo Tasalan johdolla autoprojektiin, jonka aikana he ovat valmistaneet korjaamolaitteita ja kunnostaneet autoa niin hitsaamalla kuin koneistamalla. Toiminnalla on tähdätty erityisesti oikea-aikaisten ja -laajuisten pedagogisten tukitoimien toteutumisen sekä opiskelijan yksilölliset vahvuudet huomioon ottavan toimintakulttuurin kehittämiseen.
Opinnot edistyneet huomaamatta
Hankkeen projektipäällikkönä työskentelevä erityisopettaja Susanna Malin kertoo, että Lappian yhteisissä tutkinnon osissa on järjestetty jo vuosien ajan pajatoimintaa, minkä lisäksi muun muassa hius- ja kauneudenhoitoalalla on vakiintunutta pysäkkitoimintaa. Hankkeen pilotoimassa ammatillisen pajatoiminnan uudessa mallissa keskeistä on rajattu projekti ja pieni ryhmäkoko, joiden lisäksi pajaohjaajan rooli opiskelijoiden ohjauksessa on tavanomaista suurempi. Tasala täydentää, että uudessa pajatoiminnassa korostuvat erityisesti joustavuus ja yksilöllisyys.
– Olemme kevään aikana luoneet ympäristön, joka antaa opiskelijoille mahdollisuuden edetä opinnoissaan omien vahvuuksien mukaisesti. Opiskelijat ovat pitäneet projektin monipuolisuudesta, ja suoritettuja opintokokonaisuuksia on kertynyt huomaamatta esimerkiksi ohutlevytyöskentelystä, metallirakenteista ja koneistuksesta, hän listaa.
Osaamisen perustana itsetunnon vahvistaminen
Pajatoiminnassa ohjaajalla on keskeinen rooli, sillä hän viettää ryhmänsä kanssa runsaasti aikaa. Opiskelijoita ohjatessa Tasalasta huokuu kärsivällisyys: jos opiskelijan työ on epäonnistunut, todetaan yhdessä, että koulussa ollaan oppimassa. Tämän jälkeen yritetään uudelleen. Ohjaajan tärkeänä tehtävänä on myös huomata opiskelijoiden vahvuudet ja kannustaa heitä.
– Opiskelijoiden keskeisin haaste on mielestäni epävarmuus. Omiin kädentaitoihin ja kykyyn oppia ei luoteta. Olen kuitenkin huomannut, että osalla opiskelijoista on edellytyksiä haastavimpiinkin töihin. Osaaminen ja uskaltaminen lähteä tekemään kumpuavat itsetunnon vahvistamisesta, Tasala alleviivaa.
Vaikka kaikille opiskelijoille pajatyöskentely ei ole sopinut, nostaa Malin projektin yhdeksi onnistumiseksi myös opiskelijoiden ohjauksen ja sitouttamisen.
– Hankkeen ja pajatoiminnan avulla olemme saaneet ohjattua opiskelijoita oikealle polulle, mikä on niin opiskelijan kuin oppilaitoksen etu. Hankkeen yhtenä tavoitteena onkin pohtia, kuinka opiskelija saadaan ohjattua oikeaan paikkaan oikeaan aikaan.
Syksyllä pajatoiminnan pilotoinnit jatkuvat, ja toimintaa laajennetaan hankkeessa myös Kemin toimipisteen tieto- ja viestintätekniikan alalle, Tornion toimipisteen ravintola-alalle sekä Louen ja Muonion toimipisteisiin. Toteutukset tullaan räätälöimään alojen yksilöllisiin tarpeisiin, ja pilotointien aikana todettuja hyviä käytänteitä hyödynnetään tulevaisuudessa myös muilla aloilla.